معرفی انواع سردرد
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

 

اصول اولیه سردرد

 

 

سردرد می تواند پیچیده تر از آن چیزی باشد که اکثر مردم تصور می کنند. انواع مختلف می توانند علائم خاص خود را داشته باشند ، به دلایل منحصر به فرد رخ می دهند و نیاز به درمان های متفاوتی دارند.

هنگامی که از نوع سردرد خود مطلع شدید ، شما و پزشک خود می توانید درمانی را پیدا کنید که به احتمال زیاد به شما کمک می کند و حتی سعی کنید از آنها جلوگیری کنید.

انواع رایج سردرد

بیش از 150 نوع سردرد وجود دارد ، اما رایج ترین انواع آن عبارتند از:

سردردهای تنشی

سردردهای تنشی شایع ترین نوع سردرد در بزرگسالان و نوجوانان است. آنها باعث درد خفیف تا متوسط ​​می شوند و با گذشت زمان می آیند و می روند. آنها معمولاً علائم دیگری ندارند.

 

سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی اغلب به عنوان درد شدید و ضربان دار توصیف می شوند. آنها می توانند از 4 ساعت تا 3 روز طول بکشد و معمولاً یک تا چهار بار در ماه اتفاق می افتد. همراه با درد ، افراد علائم دیگری نیز دارند ، مانند حساسیت به نور ، سر و صدا یا بو. تهوع یا استفراغ ؛ از دست دادن اشتها؛ و ناراحتی معده یا شکم درد. وقتی کودک میگرن دارد ، ممکن است رنگ پریده به نظر برسد ، دچار سرگیجه شود و تاری دید ، تب و ناراحتی معده داشته باشد. تعداد کمی از میگرن کودکان شامل علائم گوارشی مانند استفراغ است که تقریباً یک بار در ماه رخ می دهد.

سردردهای خوشه ای

این سردردها شدیدترین هستند. ممکن است سوزش یا درد شدید پشت یا اطراف یک چشم داشته باشید. می تواند ضربان دار یا ثابت باشد. این درد می تواند آنقدر شدید باشد که اکثر افراد مبتلا به سردردهای خوشه ای نمی توانند بی حرکت بنشینند و اغلب در طول حمله سرعت می گیرند. در کنار درد ، پلک افتاده ، چشم قرمز می شود ، مردمک چشم کوچک می شود ، یا چشم اشک می ریزد. سوراخ بینی آن طرف می رود یا جمع می شود.

به آنها سردردهای خوشه ای می گویند زیرا معمولاً در گروه ها اتفاق می افتد. شما ممکن است یک تا سه بار در روز در طول دوره خوشه ای ، که ممکن است 2 هفته تا 3 ماه طول بکشد ، دریافت کنید. هر حمله سردرد 15 دقیقه تا 3 ساعت طول می کشد. آنها می توانند شما را از خواب بیدار کنند. سردردها ممکن است ماهها یا سالها به طور کامل از بین بروند (پزشک شما این بهبودی را می نامد) ، اما بعداً دوباره عود می کند. مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند.

 

سردردهای مزمن روزانه

شما این نوع سردرد را 15 روز یا بیشتر در ماه به مدت بیش از 3 ماه دارید. برخی کوتاه هستند. بقیه بیش از 4 ساعت دوام می آورند. این معمولاً یکی از چهار نوع سردرد اولیه است:

  • میگرن مزمن
  • سردرد تنشی مزمن
  • سردرد مداوم جدید روزانه
  • Hemicrania Continua

سردردهای سینوسی

با سردردهای سینوسی ، شما یک درد عمیق و مداوم را در استخوان گونه ، پیشانی یا روی پل بینی احساس می کنید. آنها زمانی رخ می دهند که حفره هایی در سر شما که سینوس نامیده می شوند ملتهب می شوند. این درد معمولاً همراه با سایر علائم سینوسی مانند آبریزش بینی ، پری گوش ، تب و تورم صورت است. سردرد سینوسی واقعی در نتیجه عفونت سینوسی ایجاد می شود ، بنابراین گلوله ای که از بینی شما خارج می شود ، برخلاف ترشحات واضح سردردهای خوشه ای یا میگرنی ، زرد یا سبز رنگ می شود.

سردردهای پس از سانحه

سردردهای ناشی از استرس پس از سانحه معمولاً 2-3 روز پس از آسیب سر شروع می شود . احساس خواهید کرد:

  • یک درد کسل کننده که هر از گاهی بدتر می شود
  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • زود خسته می شود
  • تحریک پذیری

سردرد ممکن است چند ماه طول بکشد. اما اگر طی چند هفته بهبود نیافت ، با پزشک خود تماس بگیرید.

سردردهای کمتر رایج

سردردهای ورزشی

وقتی فعال هستید ، ماهیچه های سر ، گردن و پوست سر شما به خون بیشتری نیاز دارند. عروق خونی شما متورم می شوند تا آنها را تأمین کنند. نتیجه یک درد ضربان دار در دو طرف سر شما است که می تواند بین 5 دقیقه تا 48 ساعت طول بکشد. معمولاً هنگام فعالیت یا درست بعد از آن ، چه فعالیت بدنی باشد چه جنسی ، ضربه می زند.

Hemicrania Continua

Hemicrania Continua یک سردرد مزمن و مداوم است که تقریباً همیشه یک طرف صورت و سر شما را درگیر می کند. علائم دیگر عبارتند از:

  • دردی که از نظر شدت متفاوت است
  • چشمهای قرمز یا اشک آلود
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • افتادگی پلک
  • عنبیه منقبض شده
  • به داروی ضد درد ایندومتاسین پاسخ می دهد
  • درد بدتر با فعالیت بدنی
  • درد شدیدتر با نوشیدن الکل

برخی از افراد علائم میگرن را نیز مشاهده می کنند مانند:

  • تهوع و استفراغ
  • حساسیت به نور و صدا

دو نوع وجود دارد:

  • مزمن: شما سردردهای روزانه دارید.
  • تسکین : شما به مدت 6 ماه سردرد دارید. آنها برای یک هفته یا ماه از بین می روند و برمی گردند.

سردردهای هورمونی

شما می توانید با تغییر سطح هورمون ها در دوران قاعدگی ، بارداری و یائسگی دچار سردرد شوید. تغییرات هورمونی از قرص های ضد بارداری و درمان جایگزینی هورمون نیز می تواند باعث سردرد شود. هنگامی که آنها 2 روز قبل از قاعدگی یا 3 روز اول پس از شروع قاعدگی اتفاق می افتند ، به آنها میگرن قاعدگی می گویند.

سردردهای مداوم روزانه جدید (NDPH)

اینها ممکن است ناگهان شروع شده و به مدت 3 ماه یا بیشتر ادامه پیدا کنند. بسیاری از مردم روزی را که دردشان شروع شد به وضوح به خاطر می آورند.

پزشکان مطمئن نیستند که چرا این نوع سردرد شروع می شود. برخی از افراد متوجه می شوند که این بیماری بعد از عفونت ، بیماری شبیه آنفولانزا ، جراحی یا رویداد استرس زا اتفاق می افتد.

این درد معمولاً متوسط ​​است ، اما برای برخی از افراد شدید است. و اغلب درمان آن دشوار است.

علائم می تواند بسیار متفاوت باشد. برخی مانند سردردهای تنشی هستند. برخی دیگر علائم میگرن مانند تهوع یا حساسیت به نور را به اشتراک می گذارند.

اگر سردرد شما برطرف نشد یا شدید بود با پزشک خود تماس بگیرید.

سردردهای برگشتی

همچنین ممکن است این موارد را که سردردهای بیش از حد مصرف دارو نامیده می شود ، بشنوید. اگر بیش از دو یا سه بار در هفته یا بیش از 10 روز در ماه از داروهای مسکن بدون نسخه یا بدون نسخه استفاده می کنید ، خود را برای درد بیشتر آماده می کنید. با از بین رفتن داروها ، درد دوباره عود می کند و برای متوقف کردن آن باید بیشتر مصرف کنید. این می تواند باعث سردرد مبهم و مداوم شود که اغلب در صبح بدتر می شود.

سردردهای نادر

سردردهای انتخاب یخ

این سردردهای کوتاه ، چاقو و شدید معمولاً فقط چند ثانیه طول می کشد. آنها ممکن است حداکثر چند بار در روز اتفاق بیفتند. در صورت داشتن ، به پزشک مراجعه کنید. سردردهای انتخاب یخ می توانند به تنهایی یک بیماری باشند یا می توانند علامت چیز دیگری باشند.

سردردهای ستون فقرات

اگر بعد از ضربه زدن به ستون فقرات ، بلوک نخاعی یا اپیدورال دچار سردرد شدید ، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما ممکن است آن را سردرد سوراخ دار بنامد زیرا این روشها شامل سوراخ شدن غشایی است که نخاع شما را احاطه کرده است. اگر مایع نخاعی از محل سوراخ نشت کند ، می تواند باعث سردرد شود.

سردردهای Thunderclap

مردم اغلب این را بدترین سردرد زندگی شما می نامند. ناگهان از هیچ جا بیرون می آید و به سرعت اوج می گیرد. علل سردرد رعد و برق عبارتند از:

  • پارگی ، پارگی یا انسداد عروق خونی
  • آسیب سر
  • سکته هموراژیک ناشی از پارگی رگ خونی در مغز شما
  • سکته مغزی ایسکمیک از انسداد رگ خونی در مغز شما
  • عروق خونی باریک اطراف مغز را احاطه کرده است
  • عروق خونی ملتهب شده است
  • فشار خون در اواخر بارداری تغییر می کند

یک سردرد ناگهانی جدید را جدی بگیرید. اغلب این تنها علامت هشداردهنده ای است که در مورد یک مشکل جدی دریافت می کنید.

چه چیزی باعث سردرد می شود؟

دردی که هنگام سردرد احساس می کنید ناشی از ترکیبی از سیگنال ها بین مغز ، عروق خونی و اعصاب مجاور است. اعصاب خاص در عروق خونی و ماهیچه های سر شما روشن می شوند و سیگنال های درد را به مغز شما ارسال می کنند. اما مشخص نیست که چگونه این سیگنال ها در وهله اول روشن می شوند.

علل شایع سردرد عبارتند از:

  • بیماری. این می تواند شامل عفونت ، سرماخوردگی و تب باشد. سردرد همچنین با بیماری هایی مانند سینوزیت (التهاب سینوس ها) ، عفونت گلو یا عفونت گوش شایع است. در برخی موارد ، سردرد می تواند ناشی از ضربه به سر یا به ندرت نشانه ای از یک مشکل پزشکی جدی تر باشد.
  • فشار. استرس احساسی و افسردگی و همچنین مصرف الکل ، حذف وعده های غذایی ، تغییر در الگوی خواب و مصرف بیش از حد دارو. علل دیگر شامل فشار روی گردن یا کمر به دلیل وضعیت بد بدن است.
  • محیط شما ، از جمله دود سیگار دست دوم ، بوی شدید مواد شیمیایی یا عطرهای خانگی ، مواد حساسیت زا و برخی غذاها. استرس ، آلودگی ، سر و صدا ، روشنایی و تغییرات آب و هوا از دیگر محرک های احتمالی هستند.
  • ژنتیک سردردها ، به ویژه سردردهای میگرنی ، در خانواده ها ایجاد می شود. اکثر کودکان و نوجوانان (90)) که میگرن دارند سایر اعضای خانواده خود را نیز مبتلا می کنند. هنگامی که هر دو والد سابقه میگرن داشته باشند ، 70 درصد احتمال دارد که فرزند آنها نیز دچار این میگرن شود. اگر تنها یکی از والدین سابقه این سردردها را داشته باشد ، این خطر به 25 تا 50 درصد کاهش می یابد.

پزشکان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث میگرن می شود . یک نظریه نشان می دهد که مشکلی در بار الکتریکی از طریق سلول های عصبی باعث توالی تغییرات می شود که باعث ایجاد میگرن می شود.گرفتن تشخیص

هنگامی که سردردهای خود را به درستی تشخیص دادید ، می توانید برنامه درمانی مناسب برای علائم خود را شروع کنید.

اولین قدم این است که در مورد سردردهای خود با پزشک خود صحبت کنید. آنها به شما یک معاینه فیزیکی می دهند و از شما در مورد علائم شما و تعداد دفعات بروز آنها سوال می کنند. مهم است که تا حد ممکن با این توصیفات کامل باشید. لیستی از مواردی که باعث سردرد شما می شوند ، مواردی که باعث تشدید سردرد می شوند و آنچه به شما کمک می کند را به پزشک خود بدهید. می توانید جزئیات را در دفتر خاطرات سردرد پیگیری کنید تا به پزشک کمک کنید مشکل شما را تشخیص دهد.

اکثر مردم نیازی به آزمایشات تشخیصی خاصی ندارند. اما گاهی اوقات ، پزشکان سی تی اسکن یا MRI را پیشنهاد می کنند تا به دنبال مشکلاتی در داخل مغز شما باشند که ممکن است باعث سردرد شما شود. اشعه ایکس جمجمه کمکی نمی کند. انجام EEG (الکتروانسفالوگرام) نیز ضروری نیست مگر این که هنگام سردرد دچار بیهوشی شده باشید.

اگر علایم سردرد شما با وجود درمان بدتر شد یا بیشتر اتفاق افتاد ، از پزشک خود بخواهید که شما را به متخصص سردرد ارجاع دهد.

سردرد چگونه درمان می شود؟

پزشک شما ممکن است انواع مختلفی از درمان را امتحان کند. آنها همچنین ممکن است آزمایش بیشتری را پیشنهاد دهند یا شما را به متخصص سردرد ارجاع دهند.

نوع درمان سردرد شما نیاز دارید بر روی بسیاری از مسائل از جمله نوع سردرد می کنید، چند وقت یکبار، و علت آن بستگی دارد. برخی از افراد به هیچ وجه نیازی به کمک پزشکی ندارند. اما کسانی که این داروها را مصرف می کنند ممکن است دارو ، وسایل پزشکی الکترونیکی ، مشاوره ، مدیریت استرس و بیوفیدبک دریافت کنند. پزشک یک برنامه درمانی برای رفع نیازهای خاص شما تهیه می کند.

بعد از شروع درمان چه اتفاقی می افتد؟

پس از شروع برنامه درمانی ، نحوه عملکرد آن را پیگیری کنید. یک دفتر خاطرات سردرد می تواند به شما در یادداشت هرگونه الگو یا تغییر در احساس شما کمک کند. بدانید که ممکن است کمی طول بکشد تا شما و پزشک شما بهترین برنامه درمانی را پیدا کنید ، بنابراین سعی کنید صبور باشید. در مورد آنچه برای شما مفید است و چه کار نمی کند با آنها صادق باشید.

حتی اگر تحت درمان هستید ، باید از مواردی که می دانید می توانند باعث سردرد شما شوند ، مانند غذاها یا بوها ، دوری کنید. و مهم است که به عادت های سالم پایبند باشید که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید ، مانند ورزش منظم ، خواب کافی و رژیم غذایی سالم. همچنین ، قرارهای پیگیری برنامه ریزی شده خود را تعیین کنید تا پزشک شما وضعیت شما را ببیند و در صورت نیاز به تغییر در برنامه درمانی اقدام کنید.

 




:: بازدید از این مطلب : 503
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : محمد سبز
ت : پنج شنبه 22 مهر 1400
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی